C .-Laia, des de quan tens la passió del piano? Algun músic a la família?

L .-No ho recordo exactament, el que sí sé és que ja en els meus quaderns de dibuix de pàrvuls, hi dibuixava figures musicals com corxeres, blanques, negres… Als 6 anys vaig començar a tocar.

A la meva família no hi havia cap músic, encara que si eren molt aficionats. Actualment un cosí meu també s’hi dedica professionalment.

C .-Quin va ser el “detonant”?

L .-A l’escola de primària vaig veure un cartell anunciant l’escola de música i vaig demanar als meus pares que m’apuntessin.

C .-Creus que has assolit els objectius que et vas fixar en un principi o continues buscant noves branques en les que endinsar-te?

L .-He assolit molt més del que em podia imaginar. Sempre he tingut molt clar que la meva vida era la música, però he anat assolint allò que se’m plantejava en cada moment, atrapant el present més que buscant el futur.

Segueixo buscant noves branques, sí, en aquests moments estic descobrint la investigació artística, que m’apassiona. No m’hagués pensat mai estudiar un doctorat, i molt menys tenir la possibilitat d’investigar des de la interpretació, des d’on, per cert, queda molt per aportar.

C .-Dificultats trobades en el començament de la teva carrera i al llarg de la teva vida de pianista.

L .-He tingut totes les dificultats imaginables i inimaginables. Però he de dir que gràcies a aquestes dificultats sóc qui sóc. M’han permès desenvolupar aptituds que, sense elles, no hagués ni tant sols descobert.

C .-Vas tenir ajudes?

L .-Mai he tingut altres ajudes que no sigui la incondicional dels meus pares i de la meva parella. En un altre sentit, al llarg dels anys d’estudi, he fet amistats molt importants en la meva vida i he trobat mestres que m’han aportat punts d’inflexió decisius en la meva carrera o persones que han confiat plenament en mi. Aquestes ajudes són igual o més importants que les econòmiques.

C .-Et van facilitar o complicar al començament?

L .-Res és fàcil. Vaig tenir, òbviament, moltes complicacions. Primerament, el fet de viure aquí i voler estudiar música, ja va ser una dificultat. No fa tants anys, però la situació ha canviat força des de llavors, tant en mobilitat com acadèmicament. D’altra banda, vaig patir un llarg procés judicial per contaminació acústica. Finalment, però, amb la seva resolució vam aconseguir una jurisprudència en benefici de tots els músics.

C .-Ara que ja portes anys amb el piano com a company, estàs satisfeta d’haver començat?

L .-El meu “company” ha estat sempre al meu costat, és l’amic fidel. Però això no vol dir que també hi hagi moments difícils, com en qualsevol relació. D’altra banda, aquesta “companyia” s’ha d’anar alimentant dia a dia, descobrint noves possibilitats. Com que pràcticament no tinc consciència de quan i com va començar aquesta relació, estic satisfeta. I no em puc imaginar la vida sense la música, diria més aviat que sense el piano.

C .-Quins són els camps que més t’agraden de la teva professió?

L .-La gestió, la investigació, la interpretació i la pedagogia.

C .-Quin et resulta més fàcil i quin més complicat?

L .-La docència és la que em fa més respecte, perquè ets responsable de l’aprenentatge d’altres persones i la més complicada de realitzar, sobretot si hi ha una falta de compromís en les altres parts implicades.

C .-Si tornessis a començar, ho faries igual?

L .-Hi ha, evidentment, moltes maneres d’enfocar una carrera professional. Tots tenim el nostre camí i jo estic satisfeta de com se m’han presentant les diferents oportunitats. Tant les bones decisions, com les no tant bones l’han configurat i sento que no hagués pogut ser d’una altra manera.

C .-Quins mitjans de promoció utilitzes per la teva professió?

L .-Utilitzo la meva pàgina web (www.laiamartinpianista.com), Facebook i Instagram principalment. La promoció a Internet és vital, tot i que s’ha de dir que la franja d’edat interessada en assistir a les meves activitats aquí a La Cerdanya, està majoritàriament conformada per persones sense gaire hàbit de moure’s per internet. Això en dificulta la difusió.

C .-En que creus que Ceretània podria ajudar-te?

L .-En la promoció de les meves activitats i d’altres que es realitzin a la comarca. Ceretània podria esdevenir el portal on promocionar/anunciar l’agenda de les activitats culturals que es realitzen a la comarca. Ja que fer-ho no resulta gens fàcil degut a la dispersió dels pobles. D’aquesta manera la gent sabria que hi ha una entitat que concentra totes les activitats culturals que es realitzen.

C .-Quines propostes pots aportar per millorar la Cerdanya?

L .-  Cerdanya és l’espai ideal per inspirar-se artísticament. Es una llàstima que la promoció de la comarca sigui molt més activa en el sector esportiu, enlloc de promocionar també les oportunitats artístiques. S’hauria de fer una residència per artistes.

C .-Quin són els teus projectes actuals a la Cerdanya, Laia?

L .- A més d’impartir classes a l’EMMIF i al Conservatori dels Pirineus, estic preparant la sisena edició d’un festival de música que es desenvolupa a partir d’un curs d’estiu per a joves músics vinguts d’arreu del món: el PUIGCERDÀ MUSIC FESTIVAL, del 12 al 24 d’agost (www.puigcerdamusic.com). Enguany, també, per primera vegada comencem l’OPERA WORKSHOP del 8 a l’11 d’agost. Altrament, estic desenvolupant nous projectes per poder portar-los a terme en un futur.

Alguns apunts sobre la Laia

Laia Martín, pianista interesada en la interpretació, la investigació, la gestió i la pedagogia, desenvolupa la seva  trajectoria  artística    i  realitza   els seus estudis     en    diversos   àmbits  de la música. Ha realitzat amb distinció “cum laude” el màster d’interpretació al Conservatori “F.Venezze” de Rovigo (Itàlia) amb els mesures Massimiliano Mainolfi i Oxana Yablonskaya, i un Màster d’Investigació Musical a l’Universitat Internacional de València (VIU). Al 2005 va obtenir el Grau Mitjà de piano al Conservatori de música de Manresa amb Carles Julià i obtenint Matrícula d’Honor de música de cambra amb Jordi Colomer. L’any 2009 obté el Grau Superior de piano al Conservatori Superior de música del Liceu de Barcelona amb Stanislav Pochekin amb una alta qualificació, i de música de cambra amb Albert Atenelle. Completa els seus estudis amb un postgrau de piano i de música de cambra amb els mateixos mestres. Durant 5 anys complementa els seus estudis amb classes d’orgue impartides per Josep Maria Mas Bonet. Actualment és estudiant del Doctorat en Música en l’especialitat de Performance a l’Universitat d’Aveiro (Portugal) sota l’orientació del Doctor Luca Chiantore.

Ha participat en diferents cursos d’interpretació tant a l’estat espanyol com a l’estranger, en els que ha rebut consell de mestres com Yuri Kim, Felix Gottlieb, Dmitry Alexeev, Maurizio Moretti, Yubal Gotlibovich o Arie Vardi.

Ha estat guanyadora del Concurs d’interpretació musical “AOC” de la Seu d’Urgell, del Premi Mestre Blanch de música de cambra del Conservatori de Música de Manresa, ha rebut el Segon Premi de música de cambra al Premi Ciutat de Manresa, una Menció d’Honor al Concurs Arjau de Barcelona i  el Tercer Premi al Concurs de piano Internacional de Pompignan (França).

Als 17 anys va oferir el primer recital a la vila de Llívia dintre del cicle de concerts de Joventuts Musicals de la Cerdanya i des de llavors ha actuat amb formacions de cambra i com a solista a Espanya, França, Portugal, Itàlia, Alemanya i Israel.

Col.labora   habitualment   amb  la Temporada  d’Òpera  d’Andorra  en  la  que ha format part de les  produccions   La  gata  metamorfosada  en dona de  J. Offenbach,  Festa  LíricaTutto   Mozart  i  La corte  del  faraón   de   V. Lleó,  sota la direcció de Daniel Abad Casanova.

Ha estat convidada a formar part del jurat del prestigiós concurs infantil de piano Santa Cecilia de Segovia i és professora i pianista repertorista a l’Escola de Música Issi Fabra de Puigcerdà i al Conservatori dels Pirineus.

Entre els seus projectes més recents cal destacar la seva participació al Hands On Piano 2018, encontre d’investigació i art a Aveiro (Portugal) i a la Tercera Conferència en Música Històrica per a teclat a Lisboa (Portugal).

Des de l’any 2013 és la directora executiva del Puigcerdà Music Festival.

www.laiamartinpianista.com