Des Ceretània creiem en l’educació que es fonamenta en els valors. Valors de respecte a la Natura, que formaran nens i nenes en adults responsables del seu entorn. Entrevistem Anabel Franco, directora de l’Escola Sant Serní de Prats, per conèixer el seu mètode d’ensenyament i de quina manera influirà en el futur de la Cerdanya.

¿Com és la relació de l’Escola amb l’entorn?
Nosaltres intentem que tot el que està fora entri a l’escola i que des de l’escola s’interactuï molt amb el que hi ha fora, ja sigui amb les persones, les associacions… Intentem que la relació sigui de dintre a fora i de fora a dins.

¿De quina manera es treballen els valors que respecten la natura de La Cerdanya?
Expliquem els nens des de ben petits, la relació que mantenim amb la natura i perquè per nosaltres és important. També treballem amb l’Ajuntament de Prats en fer diferents accions a favor de la natura: plantacions d’arbres, cura d’alguns parcs…

¿Quin tipus d’activitats es fan per conèixer La Cerdanya?
Des de l’inici del curs, tot el que fem és per conèixer La Cerdanya. Pensem que el treball global individualitzat ha de ser; significatiu, interessant, motivador o representatiu pel nen. Per nosaltres on ells viuen i al que ells coneixen, és el més significatiu, i a partir de La Cerdanya és on nosaltres comencem a treballar. La Cerdanya és el nostre punt clau. Sempre busquem diferents punts i partir d’aquí comencem a treballar. Normalment comencem amb l’ importància del nostre entorn i anem ampliant.

 ¿Quina és la finalitat de l’ensenyament directament a l’entorn?
Que tinguin respecte i cura per l’entorn. Que sàpiguen realment quina és l’importància respecte als humans. Des del departament ens van comunicar que una de les competències que havien de treballar el món actual, eren els ecosistemes i com actuava la mà de l’home dins dels ecosistemes. Per exemple, anaven d’excursió a Prullans i els hi explicàvem: perquè no podien agafar tots els rocs que volien, perquè no podien bellugar les coses de lloc i una miqueta encara que siguin molt petits, intentem que des del principi ja vegin que els ecosistemes estan d’aquella manera per alguna raó. Quan la mà de l’home actua es canvia l’ecosistema.

El dia 01 d’Octubre es va alliberar el xoriguer.¿De quina manera es va desenvolupar l’activitat?
Nosaltres sempre tenim molt contacte amb els forestals perquè estem envoltats d’entorn i així ens agrada saber que podem fer i que no. Fem activitats amb ells de conserva de l’entorn o dels animals o venem a fer xerrades. Són els nostres especialistes. Van venir a dir-nos que tenien diferents animals i que volien fer un alliberament en general a Catalunya i que si volien participar. Ens va semblar molt bona idea. Ens vam explicar: perquè teníem el xoriguer, com l’havien curat, quin tipus d’animal era, quines coses específiques feia el xoriguer. Ens va semblar molt bé que si deixàvem anar un ocell aquí, podien mirar el cel i pensar que era el nostre xoriguer el que estàvem veient.

¿Com van viure els nens l’experiència?
Jo penso que els hi va encantar. Als nens i als adults. És molt emocionant veure que deixes anar en llibertat un animal que hauria d’estar lliure. L’han salvat, l’han curat i ara pot volar i retorna al seu entorn. Aquest xoriguer ja s’havia trobat en aquestes terres i ara retorna el seu hàbitat.

¿Quines altres activitats d’aquest tipus estan previstes pel curs acadèmic 16-17?
Sempre fem en tota l’escola, mínim dues o tres activitats amb els forestals (xerrades o tallers). Fem altres activitats conjuntament amb l’ ACNA pel coneixement de la muntanya i de la neu, des de la perspectiva de l’hivern: precaució en la neu, de l’estat meteorològic… També amb l’ajuntament fem la plantació dels arbres, manteniment i cura de l’entorn proper. A més a més cada dia fem cura de respecte.

Personalment, ¿quin valor creus que té ensenyar als nens el respecte per l’entorn?
Per mi és primordial. El respecte per l’entorn, el respecte a un mateix o el respecte els altres, és primordial. Si no ho fem, en quatre dies no sabrem quin entorn tindrem. Al final, és el respecte en general.

¿De quina manera influeix en la conservació de La Cerdanya aquest tipus d’educació en els nens?
Jo espero que aquests nens creixin,es facin grans i que se’ls hi quedi tot el que han anat aprenem i tota aquesta estima cap a la natura. Jo crec que si tu t’estimes la natura i hi han moltes actuacions que no les faries o intentaries evitar-les. Intentem conèixer molt la situació d’on estem i que coneguin la Cerdanya i que se la sentin seva i que formin part ‘un lloc. Sempre ens han dit als mestres, a nosaltres, que hem de ser un vincle d’acció social. Som una miqueta un vincle amb la societat en general. Llavors intentem que aquest vincle reflecteixi un respecte i un bon treball després quan siguin grans. Que vulguin fer un bon treball i viure en aquest entorn com està ara o millor

¿Què penses de l’impacte d’una massificació de la construcció?
Jo crec que La Cerdanya és molt valorada per nosaltres i per la gent que ve caps de setmana o festius, per totes les vistes, per la vall que tenim. Si això estigués tot edificat i hi hagués una massificació d’edificació, jo penso que no seria tan agradable, tan saludable per les persones, que la gent (els d’aquí no ens agradaria perquè estem acostumats a viure més a la natura i els de fora, així com turisme tampoc els hi agradaria perquè per estar en llocs massificats ja estan les ciutats i les grans capitals. Per mi això és un bé molt favorable per nosaltres, pels nostres nens i pels que vinguin en un futur.